Tandimplantat Solna

Nya & fräscha tänder med implantat | 08-55 39 39 99

Tandimplantat

TANDIMPLANTAT – BETYDLIGT BÄTTRE ÄN LÖSTÄNDER

Ett tandimplantat är idag ett mycket bättre alternativ än löständer. Det sitter säkert på plats och risken för infektioner och andra hygieniska problem är mindre när det väl är på plats. Dessutom gör de livet lättare och man slipper oroa sig över att de nya tänderna ska ramla ut. Ett tandimplantat sitter säkert i munnen. Dessutom har de en betydligt bättre funktion än löständer, de är stabila och du kan tugga och avnjuta dina måltider precis som vanligt.

Ett tandimplantat kan bli mycket betydelsefullt för en person med tandproblem. Tänderna är viktiga för alla, inte bara för att man ska kunna äta som vanligt, utan även socialt. Dina tänder påverkar hur andra ser på dig och hur du känner dig i olika sociala situationer. Självförtroendet påverkas lätt negativt av dåliga tänder.

Att bestämma sig för att sätta in ett tandimplantat är inget lätt beslut att ta, det är ett stort ingrepp som påverkar livet på ett betydande sätt. Det är lätt att känna sig lite osäker inför ett stort ingrepp, därför svarar vi här på några vanliga frågor om tandimplantat.

Kan man se att mina tänder är ett implantat?

Dagens tandimplantat är väldigt naturtrogna och anpassas efter färgen och formen på dina ”ordinarie” tänder. Är tandimplantatet prodcuerat och inplacerat på ett korrekt sätt så ser det ut som dina intilligande tänder. I normala fall kommer ingen att kunna se att du har ett tandimplantat.

Kan ett tandimplantat hjälpa mig att bevara mina kvarvarande tänder?

Jo, ett tandimplantat kan hjälpa till på så sätt att det ersätter en saknad tand och därigenom hindrar dina andra kvarvarande tänder att flytta på sig. Tänder som flyttar på sig kan leda till skillnader i avvikelser i tandköttets höjd och konturer. Detta kan i sin tur leda till problem som tandlossning och karies. Tänder som flyttar på sig kan även ha en ovälkommen påverkan på ditt leendes utseende

Kan jag ha ett tandimplantat även om jag har tandlossning?

Jo, även patienter som har problem med tandlossning kan skaffa ett tandimplantat. Då är det dock mycket viktigt att de tänder som sitter närmast runt implantatet behandlas mot tandlossning innan implantatet sätts in. Risken för komplikationer är också något högre om du lider av tandlossning.

Kan tandimplantat leda till några komplikationer?

Har patienten otur så kan man få en infektion om bakterier kommer in mellan implantatet och slemhinnan. En inflammation kan i värsta fall leda till att käkbenet luckras upp eller att tandimplantatet lossnar. Om detta sker måste du genomföra en ny operation. Bästa sättet att undvika dessa problem är ha en god munhygien – ta det försiktigt med sockret, borsta tänderna ordentligt och använd tandtråd för att rengöra där tandborsten inte kommer år. En person som har fått ett tandimplantat bör självklart inte röka.

Kan man få ersättning för tandimplantat av Försäkringskassan?

Försäkringskassan ersätter bara tandimplantat delvis. Hur stor ersättning du får beror på hur många implantat du behöver och hur lång tid och hur stor arbetsinsats som krävs för att operera in dem.

Vårt råd är att du kontaktar oss för att diskutera kostnaderna för ditt tandimplantat.

Välkommen att kontakta oss på Arenatandläkarna i Solna för att få mer information om tandimplantat och övrig tandvård. Du kan även boka tid för konsultation.

Ett tandimplantat återställer dina tänder och du kan le med ett nytt självförtroende!